Linda

Boek: Giacomina

26-05-2025

BUITENGEWOON HEERLIJKE ROMAN OVER EEN WEDUWE, EEN DIERENARTS EN EEN MANKE KIP

Giacomina

 

Na de dood van haar man Anteo (viel met zijn gezicht voorover in de voederbak, vanwege een beroerte) is het voor Nives moeilijk om te wennen aan de eenzaamheid en stilte van Poggio Corbello. Na de begrafenis zijn haar dochter, schoonzoon en kleinkinderen vertrokken naar Frankrijk. Haar taak bestaat voortaan nog slechts uit het verzorgen van de dieren op de boerderij. Het is echter Giacomina, een kip met een verminkte poot, die haar aandacht trekt en  een voorname plaats zal nemen in haar leven. Als ze zich verplaatst neemt ze Giacomina met zich mee, ook naar het toilet. Als het baasje voor de televisie gaat zitten, ploft Giacomina neer in de leunstoel waar Anteo's afdruk nog in zit. Nives poetst de veren van haar vriendinnetje, ze gebruikt een natte lap die ze ook over haar snavel wrijft en haalt de strontjes van de dag weg. Aan de bijzondere geur die het huis begint te kenmerken raakt Nives gewend. Er zijn maar weinig kritieke momenten. Alleen wanneer ze tot haar verbazing vaststelt dat ze Anteo heeft vervangen door een mank kippetje. Het brengt haar van haar stuk dat met Giocomina bij zich ze haar echtgenoot helemaal niet mist. Nog geen traan heeft ze gelaten. Maar op een avond gebeurt er dit: opgekruld in de leunstoel kijkt Giacomina naar een Dash-reclame. Op het scherm is de deur te zien van een wasmachine die op volle toeren draait. Ze kijkt er als versteend naar. Zo treft Nives haar aan, met verstarde blik. Gioacomina lijkt een standbeeld. Na verschillende pogingen om de kip te redden, belt ze Loriano Bottai, haar jeugdvriend en de dronken dierenarts van het dorp. Hij helpt de boeren met hun dieren maar over kippen weet hij helemaal niets. Hij besluit Nives te aanhoren terwijl hij zijn glas ledigt en zijn vrouw Donatella luid snurkt.

Het brengt haar van haar stuk dat met Giocomina bij zich ze haar echtgenoot helemaal niet mist

Wat volgt is een lang telefoongesprek tussen de twee hoofdpersonages. Het zijn in vloeiende taal, snijdende, bijtende onthullingen die verbijsteren, choqueren en desoriënteren. Door het oprakelen van oude gebeurtenissen en wrok ontdekken ze de gevolgen van verloren liefdes, gemiste kansen, heimelijke relaties, niet genomen verantwoordelijkheden die moeilijk te verwerken zijn op oudere leeftijd. Heftig weerklinken vragen zoals: Welke kansen zijn er gemist? Hoe is het om te ontdekken dat je jarenlang in het duister hebt geloofd in jezelf?

Met Giacomina (oorspronkelijke titel: Nives, vertaald door Miriam Bunnik en Mara Schepers) levert de Italiaanse scenarioschrijver Sacha Naspini (°1976°), een buitengewoon heerlijke roman (156 pagina's), met meesterlijke dialogen, die vanaf het begin nieuwsgierigheid opwekt en je niet onverschillig zal laten. Een ware ontdekking!

Giacomina - ISBN978 94 6452 1825 - Uitgeverij : Cossee

Boek: Ouder worden

12-05-2025
Ouder worden


Ouder worden is een onderwerp dat ons allen bezighoudt. Waar komt die ineens vandaan? Hoe gaan we daarmee om? Hoe kunnen we nog een aangenaam, gevarieerd en betekenisvol leven leiden? Dienen er nog uitdagingen aangegaan? Dit zijn ook de vragen die de inmiddels 82-jarige Duitse auteur Elke Heidenreich zich stelt in haar boek Ouder Worden. Er was toch iemand die ooit zei: de kunst van het leven is om jong te sterven, maar wel zo laat mogelijk.

Er was toch iemand die ooit zei: de kunst van het leven is om jong te sterven, maar wel zo laat mogelijk

Ze stelt dat voor haar één ding duidelijk is: ze is een vrouw die nooit moeder is geworden (omdat ze het niet wilde, had op heel jonge leeftijd een abortus), die dus ook geen oma moet of mag zijn, die altijd alleen haar eigen leven kon leiden, die natuurlijk anders oud wordt dan iemand in gezinsverband. Het is dus een heel andere manier van leven. En een heel ander leven kent ook een heel andere ouderdom.

Heidenreich (debuteerde in 1992 met de verhalenbundel Kolonien der Liebe) studeerde theaterwetenschappen, werkte jarenlang voor de radio en televisie, was boekrecensent en journalist. Ze is single, heeft geen familie, haar huidige 28 jaar jongere levenspartner is een wereldvreemde musicus die als mantelzorger niet geschikt is. Dat is de realiteit. Daar stelt ze zich in. Vol enthousiasme blikt ze terug op een opwindend leven: 23 keer verhuisd, 23 woningen in acht verschillende steden met verschillende partners, uit elkaar gegaan en opnieuw begonnen. 'Een heel slopend programma', schrijf ze. Ook ziekten zijn haar niet bespaard gebleven, definitief afscheid nemen van vrienden ... maar telkens was er een nieuw begin.

Een heel ander leven kent ook een heel andere ouderdom

Tot op vandaag is Heidenreich teveel met leven bezig. Dus is denken aan de dood niet van toepassing. Over de dood zegt ze dat er heel verschillende manieren zijn, van heel wreed en eenzaam tot vredig en licht. Ze stelt zich de vraag waarom mensen niet accepteren dat niemand onsterfelijk is. Ze benadrukt het feit dat we niet allemaal even oud worden. Mensen die altijd hard gewerkt hebben, merken eerder dat ze oud worden en merken op latere leeftijd de gevolgen van hun leven, zoals lichamelijke aftakeling. Armoede, eenzaamheid, een leven vol zorgen: dit alles heeft invloed op ouder worden. Goed ouder worden is een gevolg van de omstandigheden in je leven, maar ook van het geluk dat je in je leven hebt gehad.

Heidenreich is zich zeer bewust van haar bevoorrechte situatie en toont in haar boek veel dankbaarheid. Herhaaldelijk legt ze uit hoe haar veilige leven nu een positieve invloed heeft op haar ouder worden. 'Dankbaar om oud te zijn in een democratisch land waar geen oorlog heerst', - schrijft ze. Ze kan blijven werken en genieten van het succes van dit dun hardcover boekje van 160 pagina's dat in Duitsland met meer dan een half miljoen exemplaren het bestverkochte boek van 2024 was.

Ze stelt zich de vraag waarom mensen niet accepteren dat niemand onsterfelijk is

Ouder worden (oorspronkelijke titel: Ältern) bestaat niet enkel uit de persoonlijke gedachten van de auteur maar ook uit een reeks literaire citaten van o.a. Simone De Beauvoir, Voltaire, Schopenhauer, Dylan Thomas, Oscar Wilde over ouder worden.

Enkele van mijn favoriete citaten zijn: 'Wanneer je wat onderneemt, in beweging blijft, je misschien maatschappelijk inzet, je leven structuur geeft, dan wordt gewoon voortvegeteren een vervuld bestaan. Mits je gezond bent natuurlijk. Al durf ik wel te beweren dat je eerder ziek wordt van nietsdoen dan van doen.'/'Ik zie de ouderdom niet als een vijand; eerder is de tijd de vijand, de verstrijkende, zo snel wegvloeiende tijd.'/'(...) Het gaat er niet om hoe óúd je wordt, maar hóé je oud wordt.'

Aanschaffen dit wijs, eerlijk èn persoonlijk boekje! En misschien zoals de auteur zich voorneemt nooit zinnen beginnen met 'vroeger ...' Vroeger was niet alles beter. En wat er vroeger was, dat boeit vandaag de dag geen hond meer. Leven in het nu. Leven alsof het je laatste dag is. Dat is de boodschap!
 

Film: Black Dog

05-05-2025

WONDERMOOIE PAREL OVER VRIENDSCHAP TUSSEN MENS EN HOND

Black Dog

 

In Black Dog (originele titel Gou zhen) van Guan Hu rijdt een bus met passagiers op een slecht geasfalteerde weg aan de rand van de Gobiwoestijn naar Chixia, een industriestad in het noordwesten van China, waar de Olympische Zomerspelen van Peking 2008 in aanbouw zijn. Een roedel wilde honden overmeestert hen en doet de bus kantelen. Iedereen stapt uit. Onder hen Lang (vertolkt door de Taiwanese topacteur Eddie Pang, bekend van o.a. Hidden Man), een voormalige beroemde stuntrijder in een circus en rockster. Nu zijn lange gevangenisstraf wegens vrijwillige doodslag op de neef van de lokale drugsbaron Butcher Hu erop zit, blijft hij het best uit diens buurt. Inmiddels is de stad veranderd. Veel mensen zijn gedwongen vertrokken. Gebouwen worden gesloopt om plaats te maken voor herontwikkelings- en sociale projecten. En er is een toename van zwerfhonden. Ze dwalen over voetpaden, slapen in vervallen gebouwen en bijten regelmatig bewoners. Er worden beloningen uitgeloofd aan mensen die ze weten te vangen.

De zwerfhonden dwalen over voetpaden, slapen in vervallen gebouwen en bijten bewoners. Er worden beloningen uitgeloofd aan mensen die ze weten te vangen.

Lang besluit zich onder de hoede van zijn oom Yao (Jia Zhangke, peetvader van de Chinese Arthousecinema) probleemoplosser en promotor van een hondenpatrouille, te plaatsen en een beloning voor elke gevangen wilde hond te aanvaarden. Een zwarte, broodmagere hond die mogelijks aan rabiës lijdt, kruist zijn pad. Lang is gek op de hond en adopteert hem, beschermt hem, leert hem reageren op een fluitje, temt hem met muziek, houdt hem aan zijn zijde, bouwt een zijspan aan zijn motorfiets om hem te vervoeren ...

Dit wrang verhaal vol geweld, angst en spanning evolueert al snel naar een sentimenteel melodrama

Algauw evolueert dit wrang verhaal vol geweld, angst en spanning, naar een sentimenteel melodrama. De zonsverduistering waar iedereen op wacht met het gitaararrangement van Pink Floyd's In the flesh, een nieuwsgierigaard die hangsloten en deuren opent en de dieren uit de dierentuin bevrijdt, de lege straten die zich vullen met dieren en ... Lang die de stad verlaat met een puppy in zijn rugzak. Het laat niemand onberoerd.

Eenzaamheid, nederigheid, vriendschap tussen mens en hond, en aandacht voor de veranderende omgeving zijn de belangrijkste thema's in deze wondermooie parel van de in Peking geboren Guan Hu (°1967), een pure indie-auteur en vervolgens regisseur van nationalistische en zeer succesvolle oorlogsblockbusters met een anti-Japanse (The Eight Hundred) en anti-Koreaanse (The Sacrifice) toon.

In Black Dog (vorig jaar bekroond met de Un Certain Regard-prijs op het Filmfestival van Cannes) vertaalt hij op een meesterlijke manier de evolutie van zijn land terwijl de adembenemende fotografie van Weizhe Gao zorgt voor een ongeziene fascinatie voor de desolate landschappen.

Bekijk hier alvast de trailer.

Film: The Outrun

11-04-2025

KRACHTIGE KIJK OP ALCOHOLVERSLAVING EN HERSTSEL            

Voor The outrun baseerde de Duitse cineaste Nora Fingscheidt (System Crasher, 2019) zich op de gelijknamige verslavingsmemoires uit 2017 (in het Nederlands uitgebracht onder de titel 'De Uitweer') van Amy Liptrot die meeschreef aan het scenario.

'Mensen die verdrinken veranderen in zeehonden. We noemen ze selkies’, oppert Rona (de Iers-Amerikaanse Saoirse Ronan, bekend van o.a. Lady Bird, Little Women en recent Blitz) aan het begin van de film. Ze speelt een 29-jarige Schotse biologe, geboren in Orkney, met een tragische jeugd achter de rug en worstelend met een alcoholprobleem en depressies. Na het verlaten van de ontwenningskliniek beslist ze het drukke Londen in te ruilen voor een rustig bestaan. Dit brengt haar naar haar thuis op een van de Orkneyeilanden waar ze tracht in het reine te komen met zichzelf en haar familie, maar vooral een poging wil doen om haar alcoholverslaving af te zweren.

Een meditatieve film over hoe alcoholverslaving van binnenuit verscheurt – en over de kracht van herstel

Het grootste deel van de film speelt zich af op de Orkneyeilanden, een afgelegen archipel in het noorden van Schotland, doordrenkt van folklore. Dit adembenemend, strenge landschap - de zwarte rotsen, de golven, de kaalheid van de aarde, de onstuimige zee - staat voor de gemoedstoestand en belevingen van Rona (haar eenzaamheid, haar isolement maar ook haar geloof in het mystieke). 

The Outrun is een verbluffende sfeervolle zelfs meditatieve film die een ongelooflijk krachtige kijk geeft op hoe alcoholverslaving iemand van binnenuit kan verscheuren, en de moeilijkheden die gepaard gaan met het overwinnen ervan. Het is ook een diep respectvol en ontroerend portret van het herontdekken van een thuis.

Topactrice Ronan is ronduit verbluffend, zonder meer de beste rol van haar carrière. Deze film maakt haar talent meer dan waar en zet Orkney op de kaart op een manier die maar weinig andere films hebben gedaan.

Film: Skunk

11-02-2025

JEUGDZORG AAN DE KAAK GESTELD

In het boek Skunk, de geur van een destructief leven, schreef Geert Taghon mij eigenhandig een boodschap op de eerste pagina: ‘omdat elke jongere recht heeft op zijn verhaal’. Mijn nieuwsgierigheid was aangewakkerd. Ik las het boek in één ruk uit … en bleef verweesd achter. Meer zelf: ik was helemaal van mijn à propos. Is dit allemaal niet verzonnen? 

Helaas niet. Het is de harde realiteit. Meer dan twintig jaar werkte Taghon in de wereld van de kinder- en jeugdpsychiatrie. Maar het is vooral de laatste zeven jaar binnen de forensische jeugdpsychiatrie die de aanleiding waren tot dit boek. 

Een verfilming van het boek bleef niet uit. De gelijknamige film werd vorig jaar vertoond op FFO (Filmfestivaloostende) in het kader van de Dag van de Jeugdzorg. De Belgische regisseur Koen Mortier neemt de regie in handen. Mortier debuteerde in 2007 met Ex-Drummer naar de gelijknamige roman van Herman Brusselmans), gevolgd door 22 Mei (2010) en Engel (2018).

Als hij tenslotte door de Sociale Dienst in een jeugdinstelling wordt geplaatst, krijgt hij af te rekenen met harde regels, wetten èn misbruiken

Het hoofdpersonage is Taho (fenomenale vertolking van Thibaud Dooms). Zeventien. Hij draagt oorringen en heeft een tatoeage. Op zijn linkerwang is er een klein litteken. Menigmaal wordt hij opgesloten in een vochtige, donkere kelder waar hij steeds opnieuw naar dezelfde indianenfilm kijkt. Zijn vader (Colin H. van Eeckhout), gewelddadig en onvoorspelbaar, noemt hij ‘cowboy’. Zijn moeder (Sarah Vandeursen) noemt hij ‘cowgirl, een sloerie, een slet.’ Mishandeling, seks, drugs maken deel uit van zijn dagelijks leven. Als hij tenslotte door de Sociale Dienst in een jeugdinstelling wordt geplaatst, krijgt hij af te rekenen met harde regels, wetten èn misbruiken. Hulp van zijn begeleiders (Natali Broods, Boris Van Severen, Dirk Roofthooft) baten niet steeds. Zijn verleden blijft hem achtervolgen. Er rest hem niets anders dan wraak nemen … om te kunnen leven!

Er rest hem niets anders dan wraak nemen … om te kunnen leven!

Rauw, misselijkmakend. Zo kan Skunk, over kansarmoede, kinderverwaarlozing en jeugdzorg, worden samengevat. Mortier schudt niet enkel het publiek wakker maar tevens de politiek. De harde structuren, het gebrek aan liefdevolle relaties en de 3 x 7 wisselende opvoedersomkadering in de gesloten instellingen doen bij dergelijke jongeren niks meer dan het mee ‘opsluiten’ van hun gevoelens van haat en agressie. Na de jaren van onderdrukking komen deze verdrongen gevoelens onvermijdelijk tot uitbarsting in vaak gruwelijke feiten.

Problemen in de jeugdzorg blijven een heikel punt, net als de wachtlijsten bij gesloten jeugdinstellingen. Er zijn verschillende redenen waarom jongeren in instellingen terechtkomen, maar de kern is vooral dat probleemgezinnen moeilijk te bereiken zijn voor de hulpverlening. 

‘De hulpverleners ontbreekt het alleszins niet aan goodwill, maar zij botsen op een aantal grote problemen: te veel agressie, te weinig ondersteuning en te kleine budgetten’, schrijft Taghon. 

Skunk werd bekroond met de Prijs van de Jeugdjury op het Tallinn Black Nights Festival en Mortier kreeg ook een speciale vermelding van de internationale Jury omwille van ‘zijn talent om authentieke momenten te creëren met cinematografische beelden en onvergetelijke, beklemmende scènes'.

Geen opwekkende maar wel een noodzakelijke getuigenis!

Boek: Wij Roma

11-02-2025

GENUANCEERDE GESPREKKEN MET ROMA, OPGETEKEND DOOR EEN NIET-ROMA

"Al onze kinderen moeten leren tellen, dát is het allerbelangrijkste. Slimme meisjes zijn nergens goed voor, ze zorgen alleen maar voor problemen. Wij lezen niet, wij leven. Wij, Roma, doen niet aan later. Wij leven ‘nu’. Wij zorgen voor elkaar. De kinderen van onze zonen zijn belangrijker dan die van onze dochters. Wij, Roma, geloven meer in mirakels dan in dokters. Lichaamsvochten raken we niet aan, paardenvlees eten we niet. Dat is heel erg ‘marime’(vies). Onderhandelen is onze specialiteit. Doordat de wereld ons discrimineert, trekken wij ons nog meer terug, en wantrouwen wij die buitenwereld nog meer, met alle gevolgen van dien. Onderwijs is hét wapen tegen honger, tegen armoede en tegen stigmatisering". 

De kinderen van onze zonen zijn belangrijker dan die van onze dochters

Dit en nog veel meer korte en lange getuigenissen (negenennegentig in totaal) in Wij Roma van Margot Vanderstraeten, die onder de indruk was van het boek A false dawn. My life as a gypsywoman in Slovakia van Ilona Lacková.  Vanderstraeten is bekend van de bestseller Mazzel tov (2017) en Minjan (2021) waarin ze de deur van de orthodox-joodse gemeenschap op een kier zette. 

Wij Roma is geen studie over Roma maar een bundeling van verhalen van Roma, over Roma, opgetekend door een gadzje (zoals Roma niet-Roma noemen). De auteur biedt ons, via een heldere stijl, een inkijk in deze zeer gesloten – én zeer gemarginaliseerde – gemeenschap. Ze nam vele aparte gesprekken op, vooral met vrouwen omdat deze spraakzamer en opener waren dan mannen. Alle geïnterviewden wonen – met of zonder geldige verblijfspapieren – in ons land en alle ontmoetingen vonden in Vlaanderen en Brussel plaats, op die in het bedevaartsoord van het Zuid-Franse Saintes-Maries-de-la-Mer na. Delicate thema’s zoals kindhuwelijken, analfabetisme, kansarmoede, man-vrouwverhoudingen, religie, gezondheid,  bedelpraktijken, komen aan bod. 

Wij Roma is geen studie over Roma maar een bundeling van verhalen van Roma, over Roma, opgetekend door een gadzje (zoals Roma niet-Roma noemen)

De inleiding omvat algemene informatie over o.a. hun taal (het Romanes die verwant is aan het Sanskriet, en dus aan India, het land waar de oorspronkelijke Romastammen vandaan komen). Op de Roma-vlag (weergegeven op de binnenflap van het boekomslag) prijkt het felrode wiel met zestien spaken die symbool staan voor hun reizende volk. De vlag, bij niet-Roma amper bekend, werd in het leven geroepen in 1933 door enkele zelfbewuste Roemeense Roma-organisaties die opkwamen voor de eigenheid en de rechten van hun volk. Het is pas in 1971, op het eerste Internationaal Romani Congres, dat de wimpel als officiële Roma vlag werd erkend. 

De auteur stelt dat de geschiedenis van de Roma zo complex, zo krachtig èn zo tragisch is en hun diversiteit zo enorm dat geen enkele vlag de lading kan dekken.

‘Dat er van één Roma-gemeenschap kan gesproken worden is nefast. Er zijn er talrijke en ze verschillen grondig van elkaar. Als er één kenmerk alle Roma wereldwijd met elkaar verbindt, is het, naast hun gemeenschappelijke etnische identiteit, misschien wel juist hun grote diversiteit, die het resultaat is van hun souplesse én van hun volharding’, - schrijft Vanderstraeten.

Net als Mazzeltov en Minjan is Wij Roma een vlot geschreven boek van een begenadigd auteur die nieuwsgierigheid opwekt naar het dagelijks leven van gesloten gemeenschappen! Vlug aanschaffen deze pageturner! 

Film: Gloria!

02-12-2024

Gloria! is het regiedebuut van Margherita Vicario (°1988), een bekende Italiaanse singer-songwriter. De titel verwijst niet enkel naar een van de bekendste hits van Umberto Tozzi maar tevens naar het werk van componist Antonio Vivaldi. 

Het verhaal speelt zich af in 1800 binnen de muren van het vervallen vrouweninstituut Sint-Ignatius

Het verhaal speelt zich af in 1800. Binnen de muren van het vervallen vrouweninstituut Sint-Ignatius, in de buurt van Venetië, krijgen streng opgevoede weesmeisjes een muziekopleiding. We maken kennis met hen op het ogenblik dat ze euforisch zijn over de komst van paus Pius VII, de eerste paus die in Venetië zal worden gekroond. De autoritaire dirigent Perlina (Paolo Rossi) staat erop een ultiem muziekstuk te componeren waar hij na verschillende pogingen niet in slaagt. Inmiddels bereiden de weesmeisjes (mochten enkel composities uitvoeren die voor hen werden geschreven) zich zo goed mogelijk voor op het bezoek van de paus. Een geschikt muziekensemble samenstellen blijkt geen sinecure. Tot de weinig gerespecteerde niet sprekende serveerster Teresa (Galatéa Bellugi) in de kelder een prachtige nieuwe pianoforte ontdekt. Haar talent wordt opgemerkt door Lucia (Carlotta Gamba), Prudenza (Sara Mafodda), Bettina (Veronica Lucchesi) en Marietta (Maria Vittoria Dallasta), allen deel uitmakend van het orkest van de Maestro di Cappella. Een hechte vriendschap ontstaat. Allen zijn ze in de ban van Teresa die overal muziek in hoort: zelfs van een holle tak die dienst doet als fluit. Om de beurt, op iedere draai van de zandloper, componeren, zingen en spelen ze piano. Een bijzonder rebels muziekstuk ontstaat.

Gloria! is een overweldigend wondermooi eerbetoon aan alle vrouwelijke componisten

Het is niet verwonderlijk dat de originele muziek van de film is gecomponeerd door Vicario zelf en haar medewerker, muziekproducent Dade (Davide Pavanello). Klassieke en moderne interpretaties van harmonieën, strijkers, percussie en liefdesliedjes wisselen elkaar af. Verder geeft ook de prachtige muziek van Vivaldi (o.a. Eja Mater) een meerwaarde net zoals de aandacht van de cineaste voor historische details zoals o.m. de verkiezing van paus Pius VII, het vernoemen van de bekende pianobouwer Johan Stein, het verval van de Republiek Venetië (Serenissima) en de gevolgen van de Franse revolutie. Vermeldenswaard is dat in 1807 bij decreet van Napoleon een groot deel van de kerkelijke instellingen van Venetië die eeuwenlang aan duizenden weesmeisjes een muziekopleiding hadden geboden, werden gesloten. 

Gloria! is een overweldigend wondermooi eerbetoon aan alle vrouwelijke componisten die, zoals droogbloemen, verborgen zijn gebleven tussen de bladzijden van de geschiedenis, strijd leverden tegen de patriarchale onderdrukking en de starre gelederen van het katholicisme.

Boek: Tot het glinstert

22-11-2024

KNAP GESCHREVEN ROMAN OVER VRIENDSCHAP EN HERINNERINGEN ***

Kathy Mathys is schrijver, literair journaliste en schrijfdocent. In 2015 kreeg ze succes met Smaak. Een bitterzoete verkenning. Haar eerste boek dat de auteur graag omschrijft als een pleidooi voor een vol leven. Een leven met neus en mond, oren en ogen, vingers, hoofd en hart. Drie jaar later is er haar debuutroman Verdwaaltijd, een meeslepend verhaal over obsessies, relaties en verdwalen. 

Nu is er haar derde titel Tot het glinstert. De roman speelt afwisselend in 1996 in Brussel en in 2018 in het Engelse St. Ives. Het hoofdpersonage is de tweeëntwintigjarige Anna Kuyken, auteur en schrijfdocent. In 1996 geeft ze in Brussel haar eerste masterclass ‘life writing’ aan vier jonge in het Engels schrijvende studenten: Joost, Sylvia, Bruce en Emily. ‘Open gezichten zijn het, bloemen’, - dixit de auteur. Met deze eerste leerlingen ontstaan intense vriendschapsbanden. Na de opleiding gaat ieder zijn eigen weg maar er blijft contact. Bruce schrijft zijn bestseller Daddy, Daddy en prijkt op een lijst met beloftevolle schrijvers. We vernemen ook dat Bruce, om aan zijn wereldfaam te ontsnappen, zich teruggetrokken heeft in een koetshuis bij een Frans kasteel. En jaren geleden aan Anna (hij omschrijft haar als ‘the kindest of souls’) heeft gevraagd zijn biografie te schrijven. Na enkele interviews en omwille van zijn (verdacht) overlijden werd hieraan geen gevolg gegeven

In 2018 geeft Anna een zomerschrijfcursus in St. Ives waar haar tante Gertrude woont en waar ook haar moeder ooit verbleef. Onder haar leerlingen is Billie, de negentienjarige dochter van Emily en Bruce. Billie wil koste wat het kost te weten komen hoe haar vader om het leven kwam. 

Op de vraag hoe ze wist wanneer een tekening af was zei ze altijd: ‘Je moet doorgaan tot het glinstert’. 

Ook Anna is geïntrigeerd. Niet enkel in Bruce’ verhaal maar ook in dat van zijn verdwenen ouders èn dat van haar ouders. Haar moeder, een botanische tekenares van zeewieren en kustplanten. Op de vraag hoe ze wist wanneer een tekening af was zei ze altijd: ‘Je moet doorgaan tot het glinstert’. Haar vader, fan van de Japanse filmmaker Ozu en Buster Keatonfilms, sprak heel weinig over haar moeder (ze overleed toen Anna acht was). Over hen schrijft Mathys: ‘Hij ging dood zoals hij had geleefd: zonder veel drukte. Ook mijn moeder was in character gebleven op het moment van haar dood, die een geheimzinnige ritseling was geweest achter gesloten deuren.’

Aan de hand van talrijke anekdotes en gebeurtenissen uit dat eerste jaar leren wij de vier studenten steeds beter kennen: Joost is de grappigste, Sylvia is terughoudend en Bruce en Emily worden een koppel. Ook de houding van Anna zelf tegenover elke leerling komt subtiel aan bod. Tijdens de zomerklas zijn het vooral de zoektocht van Anna naar haar moeder en haar contacten met Billie die primeren.

Tot het glinstert meandert tussen twee periodes, hetgeen het de lezer niet gemakkelijk maakt, toch blijft het spannend tot het einde. Aan de intrigerende sfeer van deze knap geschreven roman over vriendschap en herinneringen draagt ook het decor bij: het oude atelier met name De Noorderkamer waar de lessen van Anna’s moeder plaatsvonden, de muur met kindertekeningen. ‘Het zicht op de wervelende luchten blijft me verrukken’, schrijft Mathys die de locaties, interieurs en de natuur goed benut. 

Film: Memory

16-09-2024

Trauma en dementie primeren in dit schokkend intiem familiedrama.

Memory

 

Jessica Chastain en Peter Sarsgaard zijn onweerstaanbaar in Memory, de achtste film van de Mexicaanse cineast/scenarist Michael Franco, één van de meest interessante regisseurs van zijn generatie.

Chastain speelt Sylvia, een sociaal werkster in een instelling voor personen met een beperking. Haar eigen leven bestaat grotendeels in het opvoeden van haar puberende dochter Anna (Brooke Timber) en het verwerken van een verleden van seksueel misbruik en alcohol. Hoewel ze al 13 jaar clean is gaat ze nog geregeld naar AA-sessies. Met haar moeder heeft ze geen contact, met haar jongere zuster Olivia (Merritt Wever) des te meer. Op een avond – een reünie van oud-leerlingen – ziet ze Saul Shapiro (Peter Sarsgaard). Zij vlucht. Hij achtervolgt haar tot bij haar huis. ’s Anderendaags treft ze hem slapend en verkleumd aan op de stoep. Ze belt zijn broer Isaac (die Saul ‘liefdevol opsluit’ en steeds op zoek is naar verzorgers) om hem op te halen en verneemt dat hij lijdt aan jongdementie. Een paar dagen later bezoekt ze hem op verzoek van Isaac die haar vraagt voor hem te zorgen. Ze vraagt Saul waarom hij haar volgde? Of hij haar herkent van op school? Of hij soms verliefd is op haar? Of hij haar iets moet bekennen? Of hij de man is die haar op haar twaalfde seksueel misbruikte? Hij herinnert het zich niet. Hij vraagt haar of hij het mag opschrijven wat ze vertelt, zodat hij het zich kan herinneren.

 Sylvia heeft een verleden om te vergeten en Saul een verleden dat hij zich niet meer herinnert

Michael Franco, bekend van o.a. Chronic (2015) en Nuevo orden (2020), laat de kijker er naar raden. Meer nog, hij brengt de kijker op een dwaalspoor. Zoals steeds regisseert hij zijn acteurs op een ingetogen manier; nooit wordt er geschreeuwd, emoties worden gefluisterd, stiltes en gebaren worden ingelast. Sylvia heeft een verleden om te vergeten en Saul een verleden dat hij zich niet meer herinnert. Kan dit een liefdesvershaal worden zodat ze om verschillende redenen gedwongen worden in het reine te komen met zichzelf? De aan- en afwezigheid van herinneringen werkt als lijm tussen 2 personages die op de een of andere manier slechts korte momenten samen kunnen bestaan. 

Dit schokkend intiem familiedrama vol nuances, over 2 personen die een liefde ervaren die hen losmaakt van hun verleden, laat je niet ongevoelig! 

Boek: Dag ma, blijf je nog even?

20-09-2024

Teder eerbetoon aan zijn eigen mama en een grote dankbetuiging aan alle zorgverleners is uit het diepst van het hart geschreven.

Dag ma

Alzheimer-dementie kan toeslaan op eender welke leeftijd en is overal aanwezig. Op dit moment leven er wereldwijd ruim 55 miljoen mensen met een vorm van dementie. In 2030 zullen er dat 78 miljoen en in 2050 meer dan 139 miljoen zijn. Hoe kan de maatschappij dementerenden nog een plaats geven waarin ze zichzelf kunnen zijn en blijven? 

In zijn debuutroman doet Pascal Kerkhove het relaas over zijn mama, Andrea Algoet. 

In zijn debuutroman 'Dag ma, blijf je nog even?' doet Pascal Kerkhove het relaas over zijn mama, Andrea Algoet. Hij brengt haar elke zondag een bezoekje. Hij wordt eenenzestig en houdt opnieuw van haar, elke zondag een beetje meer. Zijn mama heeft donkerblauwe aders op haar handen en haar onderbenen zijn flinterdun. Ze weegt nog amper 34 kilogram. Bij de koffie praten ze over het weer, de familie, vervlogen tijden en de ziekte die alzheimer heet. De ziekte die genadeloos scherven in haar hoofd slaagt zodoende dat ze steeds meer verloren loopt in de mist van een lang leven. Pascal vraagt zich af hoeveel kansen men kan missen om iemand graag te zien? Hoeveel tijd hem nog wordt gegund? Hoeveel dementie liefde aankan? Pascal worstelt met de achteruitgang van zijn fiere mama die liever in stijl valt dan veilig te stappen op lelijke schoenen, hem plots niet meer welkom heet als hij enkel komt zeggen wat ze moet doen en niet als een kind wil behandeld worden. Op een dag krijgt hij een telefoontje van de bekende neuroloog Jan Schoeters. De man is fan van Pascals columns in De Zondag en vraagt hem of hij als journalist interesse heeft in een experiment over liefde in tijden van dementie. De fictie haalt de realiteit in.

Pascal vraagt zich af hoeveel kansen men kan missen om iemand graag te zien? Hoeveel tijd hem nog wordt gegund?

Pascal Kerkhove, voormalig sportjournalist bij De Morgen en daarna hoofdredacteur van verschillende grote Vlaamse kranten èn momenteel nog hoofdredacteur van de gratis krant De Zondag, weet zoals niemand anders het pakkend relaas te vatten in eenvoudige, wondermooie zinnen vol liefdevolle woorden. De  aftakeling van zijn mama, de verhuis van haar woning naar een appartement om tenslotte te belanden in een woonzorgcentrum zijn voor hem hartverscheurend geweest. 

Naast een teder eerbetoon aan zijn eigen mama is 'Dag ma, blijf je nog even?' een grote dankbetuiging aan alle mensen uit de zorgsector waar zijn echtgenote deel van uitmaakt. ‘Mochten jullie talent en werkkracht gewaardeerd worden als dat van een voetballer, jullie waren schatrijk’, - dixit Kerkhove. Zijn mama overleed op 28 januari 2023 in het Zorghotel Seniorcity Gent.

Moeten we het leven proberen te vergeten? Of moeten we ons best doen om dat niet te doen? Lees deze sterk aanbevolen roman die uit het diepst van het hart is geschreven!

Abonneer op Linda Crivits