Heb je er al eens op gelet hoe je je, als je tenminste niet alles nauwkeurig bekijkt voor je koopt, laat misleiden? Misschien heb je het al ergens gelezen, maar onlangs is het me nog eens sterk opgevallen. Een bezoek aan een supermarkt levert soms rare resultaten op.
Waar het over gaat? Neem b.v. de rayon van de zuivelproducten, yoghurts en aanverwanten. Vroeger nam je zo’n grote pot van een bekend merk en je ging met 500 g naar huis. Intussen bevatten die potten bij veel merken maar 450 g meer, 10 % korting heet dat. Voor de producent natuurlijk, want als gebruiker ben je een stuk kwijt. Dan neem je een andere pot kefir, van een bekend Frans merk, mee. Staat onopvallend tussen die potten van 450 g, maar er zit maar 345 g in, een volume dat ze nog niet lang geleden hebben uitgevonden. Dat staat er overigens duidelijk op. Alleen zal de haastige klant onbewust denken dat hij evenveel koopt als wat in die andere potten zit. Meestal zal niemand daar echt op letten en zo is de voedingsindustrie weer de winnaar.
Als de cafébaas uw pintje maar voor 90 % voltapt, zal je wél klagen
In een tijd waarin veel mensen toch wat moeten uitkijken wat ze kopen, is die misleiding in gewicht en volume toch echt bedroevend. Voor mij is het zelfs een vorm van bedrog. Bijna ongemerkt betekent dat voor de consument een soort inflatie. Minder product voor hetzelfde geld. Dat gebeurt niet enkel in de zuivel, ook in een aantal andere sectoren roomt de industrie stilletjes wat af. Och, dat is allemaal niet zo erg, zullen sommigen zeggen. Maar als b.v. de cafébaas uw pintje maar voor 90 % voltapt, zal je wél klagen.
Eén oplossing: kijk goed na wat je koopt en welke inhoud die aankoop heeft. Als die gewichten plots een stuk gedaald zijn, laat het product dan staan en kies een merk dat wel de volle pot levert. Dan voel je je nadien niet opgelicht.