Weg met de coronakilo's!

De weegschaal in de badkamer is altijd een beetje taboe. Wat dan als mensen noodgedwongen wekenlang thuis zitten? Met véél minder beweging en vaak meer tijd dan voorheen?

Lekker eten is één van de dingen die we vandaag wél nog mogen doen. Eens een lekkere taart bakken of een nieuw receptje uitproberen. Genieten van de eerste zon met een lekkere barbecue. Of wat uitgebreider aperitieven tijdens het videobellen met kinderen en kleinkinderen. Waarom niet? Het geeft ons wat troost en een vleugje gezelligheid tijdens dagen die wat eenzamer en eentoniger verlopen dan anders. Daarnaast eten mensen ook uit stress, of net uit verveling.

Toch is het ook opletten geblazen. Want die ‘troostmomenten’ zorgen ook voor extra kilo’s op de weegschaal. En mensen met overgewicht vormen ook een risicogroep eens ze besmet zijn met corona.

Daarom geven Michaël Sels en Tanja Callewaert, beiden diëtisten, een aantal tips.

Geniet bewust!
Laat je niet elke dag verleiden tot paaseitjes of dat lekkere taartje, maar kies bewust je momenten uit. Als je één keer per week videobelt met je kinderen, kan je dat moment gebruiken om samen te aperitieven bijvoorbeeld. Of als je morgen naar de bakker gaat, koop dan een lekker taartje en geniet ervan. Kies dat moment bewust en ga de dag nadien niet opnieuw.

Nieuwe gewoontes
Mensen zijn gewoontedieren. Dat geldt ook voor eten, we doen het alle dagen. Door de coronamaatregelen zijn we uit onze normale routine. We zoeken naar controle en komen dan vaak bij eten uit. Denk ook maar aan het emo-eten. Maar je kan nieuwe gewoontes aanleren. Een dagelijkse ochtendwandeling bijvoorbeeld. Of een korte fietstocht. Of enkele yoga-oefeningen thuis. Daarnaast wordt het internet overspoeld door allerlei ‘challenges’ (of uitdagingen). Ook daar zijn er zeker bij die je aandacht waard zijn, zoals elke dag 500 gram groenten eten.

Afleiding
Als de paaseitjes of chips toch te verleidelijk staan te blinken in de keuken, zoek dan afleiding. Neem een warm bad, of ga aan de slag met foto’s die nooit in een album zijn geraakt. Of beweeg. Maar zoek niet altijd je toevlucht in eten. Anders bevestig je ook alleen maar voor jezelf dat je eet wanneer je angstig of eenzaam bent.

Structuur
Een weekplanning, met een weekmenu en één keer boodschappen doen per week zijn altijd handig en bewijzen ook in deze periode hun nut. Het beperkt het aantal keren dat je naar de winkel moet lopen én wat je gaat eten, ligt ook vast.

Nieuwe recepten
‘Geen tijd om te koken’ is een veelgebruikt excuus bij mensen die moeite hebben om hun gewicht te behouden. Misschien kan je tijdens deze periode in de vrijgekomen tijd op zoek naar nieuwe recepten? Dat is al meteen een winwin voor als het gewone leven opnieuw start.

Geen sociale druk
Profiteer van de afwezigheid van sociale druk. Er zijn geen vrienden of familieleden die je kunnen verleiden tot dat extra stukje taart of om eentje mee te drinken. Wees ook eerlijk tegen jezelf: word je makkelijk verleid door anderen of komt het uit jezelf? En ook dat laatste kan je aanpakken.

 

Bron: www.vrt.be