Steek de barbecue maar aan!

Je ontsnapt er niet aan: bij de eerste warme dagen van het jaar komt de lekkere geur van de barbecue je tuin binnen gewaaid. Deze zomerse geur geeft je niet alleen zin in al dat lekkers, maar geeft ook een gevoel van gezelligheid, zomer, … Daarom wordt de barbecue tijdens de zomermaanden bij de meesten onder ons vanonder het stof gehaald om gezellige, lange en vooral lekkere culinaire avonden tegemoet te gaan.

We vergeten wel eens dat we op verschillende manieren kunnen barbecueën, zowel op een gezonde als op een ongezonde manier. Er wordt vaak gewaarschuwd voor bijvoorbeeld in houtskool geroosterd vlees. Dat kan kankerverwekkend zijn.

Tijdens het roosteren van vlees en vis kan vocht en vet door het rooster van de barbecue op de gloeiende kolen druipen. Door de grote hitte komt er een bepaalde stof vrij en die komt op het vlees terecht wanneer de door het vet veroorzaakte rook opstijgt. Deze polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PCA) zijn schadelijk voor de gezondheid en kunnen leiden tot kanker.

Gezond barbecueën

Als je gebruik maakt van een houtskoolbarbecue, gebruik dan kolen die gezuiverd zijn. Hout is niet geschikt en zeker niet als het geverfd is. Om de kolen aan te steken zijn uitsluitend brandpasta of aanmaakblokjes toegestaan. Petroleum gebruik je best niet, omdat die niet volledig verbrandt waardoor er schadelijke stoffen kunnen ontstaan. De hoeveelheid PCA’s is ook afhankelijk van de afstand tussen de kolen en het grilloppervlak. Je laat er dus best minstens 10 cm tussen zitten, meer is natuurlijk nog beter. De concentratie aan PCA’s is wel beduidend lager als je werkt met een elektrische barbecue, maar dan mis je wel de typische smaak van een houtskoolbarbecue.

Eens de barbecue aangestoken, voorzie je best voldoende tijd (minimum 30 minuten) vooraleer je start met bakken. De houtskool moet namelijk gloeien met een laagje as op en de vlammen moeten verdwenen zijn. Vanaf dan kun je aan de slag gaan.

Worst of toch iets anders?

In de barbecuepakketten in de supermarkt of bij de beenhouwer worden vaak dezelfde stukken vlees aangeboden. Zo zijn braadworsten, hamburgers, speklappen, steaks en kippenboutjes het meest populair. Dat zijn niet de meest gezonde vleessoorten. Uit onderzoek blijkt dat het eten van rood of bewerkt vlees kan bijdragen tot de ontwikkeling van dikke-darmkanker. Je kiest beter voor magere vleessoorten, gevogelte en verschillende soorten vis. Zo kunnen een stukje kip- of kalkoenfilet of een scampispies lekkere alternatieven zijn voor een steak of een stuk varkensvlees.

Je kan jezelf en je gasten eens verwennen met een groentenspies. Je neemt een satéstokje en rijgt er verschillende soorten lekkere groenten aan, zoals champignons, courgettes, uien, cherrytomaatjes, paprika’s, … Ook gegrilde maiskolven zijn heel lekker. Deze groenten zitten boordevol vitaminen en mineralen. Naast groenten kan je ook fruit op de barbecue leggen om een zoete toets tijdens de maaltijd of als dessert op tafel te toveren. Een banaan met chocolade gerold in aluminiumfolie kan een heerlijke afsluiter zijn, maar een appel of een ananas kunnen even goed zorgen voor die lekkere zoete toets. Genoeg alternatieven dus. 

Bereidingstips

Om infecties te vermijden laat je vlees, vis, sausjes en salades niet zomaar buiten in de warmte staan. Haal vlees en vis pas uit de koelkast als de barbecue gebruiksklaar is. Leg gebakken stukken nooit op een schotel waar voordien rauwe producten lagen. Grote stukken kan je voorbakken, zo vermijd je rauw vlees.

Als het vlees eenmaal op de barbecue ligt, prik dan nooit in het vlees. Op deze manier gaat er vleessap verloren en wordt het taai. Draai de stukken vlees daarom om met een barbecuetang. Door op voorhand vlees, vis of gevogelte te marineren of in te smeren met olijfolie, zorg je ervoor dat het vet niet uit het vlees loopt en het malser wordt. Let wel op dat je het teveel aan marinade laat afdruipen vooraleer je het vlees op de barbecue legt.

De groentespiesen zijn natuurlijk veel sneller gaar dan bijvoorbeeld een stukje vlees. Let hier op zodat ze zeker niet verbranden. Zwart geblakerde groenten maar ook verbrand vlees of vis zijn zeer ongezond en kunnen beter niet meer opgegeten worden.

Na al dat lekkers

Let op dat je de barbecue niet verplaatst, zolang hij nog warm is. De houtskool blijft urenlang nagloeien, je kan de houtskool best bedekken met een laagje zand. Een gastoestel bewaar je buiten en haal de stekker uit het stopcontact. Restjes van vlees of vis berg je best zo snel mogelijk op in de koelkast. Als vlees of vis enkele uren buiten de koelkast heeft gestaan, gooi je het best weg. Dit geldt ook voor salades en andere producten die koud moeten staan.

Met onze tips kan je nu lekker én gezond barbecuen. Smakelijk!