Snelheid
Onlangs probeerde ik op de snelweg een nieuwe rijstijl. Toen we terugkeerden van Oostende, vond ik het prettig om maximaal 100 te proberen rijden op het traject Oostende - Gent.
Nu is de E40 altijd al een 'zenuwachtige' autostrade geweest. Komt het omdat de wegen wat smaller zijn, of komt het door de vele bruggen en op- en afritten, ik weet het niet, maar het rijgedrag van de modale gebruiker lijkt er nerveuzer dan op de drukkere E17.
Hoe dan ook, ter hoogte van Zandvoorde de cruise control op 100 gepositioneerd en gaan met die banaan.
Nou dat viel wat tegen.
Al snel botste ik op de limieten van het systeem: als jij als enige iets toepast, dan ben je echt wel een buitenbeentje. Op bepaalde ogenblikken leek het of wagens mij op de pechstrook wilden inhalen. Veel bestuurders schijnen ook te denken dat, als ze aan jouw bumper kleven, 'het dan wel sneller zal gaan'. En dan heb ik het nog maar over de personenwagens.
Een vrachtwagen inhalen was een hele bedoening. Je rijdt immers maar een beetje sneller, dus je manoeuvre duurt heel wat langer. Je rijdt dus langere tijd op de tweede rijstrook aan een snelheid die door de andere weggebruikers als een slakkengang wordt gezien. Met boze blikken tot gevolg.
Ik veranderde van tactiek: inhalen van een vrachtwagen deed ik nu aan 120.
Ik troostte mij met de gedachte dat iedereen trager zou rijden, dus ook de vrachtwagens. Wat op dat ogenblik niet mogelijk was.
Toch slaagde ik er in om het grootste deel van het traject aan 100 af te leggen.
En ik moet toegeven: ik vond het veel rustiger rijden. Ik had veel meer tijd om te anticiperen op de verkeerssituatie voor en na mij, en voelde dat ik vanzelf rustiger was. Het was ook leuk om te zien hoe andere bestuurders, van links naar rechts, laverend tussen de andere weggebruikers probeerden die ene seconde in te halen die ze meenden nodig te hebben. Uiteindelijk haalden we allemaal ongeveer gelijktijdig de file die in Zwijnaarde was ontstaan door een ongeval. Ik vraag me soms af waarom mensen niet voorzichtiger rijden.
Hoe dan ook, moest ik vaak denken aan de neuroloog die mij ooit vertelde dat menselijke hersenen een hoge snelheid niet kunnen vatten. Een hogere snelheid is ongeveer alles boven de 40 km per uur. Alles wat sneller gaat, kan ons brein niet aan. Bij een noodstop kunnen we onmogelijk inschatten waar we zullen stilstaan. We weten dus ook niet waar we moeten kijken. Iets om over na te denken bij onze snelheid op een autostrade.
In ieder geval ben ik gewonnen voor het voorstel om de snelheid te verlagen. Het geeft alleen maar voordelen: minder ongelukken, minder verbruik, vlottere doorstroming,…
Dat het daarnaast ook al een beetje meer in de richting gaat van wat ons brein aankan, is dan een extra pluspunt.