Plan een weekmenu

door Nathalie Daems

Wat eten wij vandaag? Het is een terugkerende vraag die we onszelf zo vaak stellen. Wekelijks een menu plannen is dé oplossing om met minder stress en minder tijd telkens weer iets lekkers op tafel te toveren.

Beter voor onze gezondheid

Een weekmenu opstellen heeft talloze voordelen. Je bespaart niet enkel tijd bij het plannen en winkelen, maar het heeft ook een positieve invloed op onze gezondheid. Door na te denken over onze maaltijden worden we bewust van wat we eten en worden we aangemoedigd om evenwichtiger en gevarieerd te eten met ruimte voor peulvruchten, granen, groenten, fruit, zuivelproducten en vlees.

Minder stress

Dagelijks nadenken over wat je gaat eten én inkopen hiervoor te doen neemt veel tijd in beslag. Door het plannen van een weekmenu kan je die tijd besteden aan andere activiteiten die meer voldoening geven. Je kan je beter organiseren en bepalen wanneer je gaat koken.

Je bespaart in de supermarkt

Weten wat je nodig hebt en wat je moet kopen, voorkomt dat je improviseert in de supermarkt en zaken koopt die je eigenlijk niet nodig hebt. Zeker als je met honger naar de supermarkt trekt. Een weekmenu plannen bespaart je ook winkeltijd, want het is voldoende om je wekelijkse aankopen in één bezoek te doen.

Je verspilt geen voedsel

Als je telkens exact weet welke en hoeveel ingrediënten je nodig hebt, zal je minder voedsel verspillen. En heb je nog restjes over, dan kan je wekelijks een restjes-dag inplannen! 

Voor deze week geven we je een weekmenu cadeau. Probeer het eens uit en geniet van deze lekkere gerechtjes! 

Ontbijt (Klik hier voor 7 verschillende ontbijtreceptjes)

Maandag: pistolet met een eitje
Dinsdag: havermout met banaan
Woensdag: yoghurt met nootjes en gestoofde appeltjes
Donderdag: volkorenbrood met zelfgemaakte jam
Vrijdag: havermout met diepvriesfruit
Zaterdag: volkorenbrood met groentenspread
Zondag: bananenpannenkoekjes

Lunch

Maandag: maaltijdsoep met pompoen
Dinsdag: toast champignon
Woensdag: gepofte zoete aardappel met een slaatje
Donderdag: wintersalade met witloof en rammenas
Vrijdag: soep van rammenas
Zaterdag: en wat met de restjes?*
Zondag: wraps van omelet met radijs en bosui

Avondmaal

Maandag: gehaktschotel met pastinaak en wortelen
Dinsdag: volkorenpasta met zalm, broccoli en spruitjes
Woensdag: curry met kalkoen, groenten en zilverrijst
Donderdag: gratin van wintergroenten
Vrijdag: quesadilla met pompoen
Zaterdag: en wat met de restjes?*
Zondag: gebakken konijnenfilet met lauwe salade van gegrilde groenten en citroenvinaigrette 

Tussendoortjes

Maandag: appel, peer, banaan, mandarijn, sinaasappel, mango of ander fruit
Dinsdag: glutenvrije bananenbrood met noten en chocolade
Woensdag: dadelbonbons met notenpasta en roomkaas
Donderdag: havermoutwafeltjes
Vrijdag: yoghurt met fruit
Zaterdag: smoothie bowl met frambozen
Zondag: chiapudding met frambozenmousse

* Ben je van plan naar de supermarkt te gaan vandaag? Kijk eerst eens wat je van de afgelopen dagen nog over hebt gehouden. Eventueel kan je nog wat aanvullen met bijgerechten uit de voorraadkast of groenten uit de vriezer.

Bron: www.solidaris.be, Libelle Lekker, Sofie Dumont, Colruyt en AH