Lief, liever, liefst

door André Vansteenbrugge

Valentijn is nu ook alweer voorbij. De feestdag van de Liefde. Of beter: van de verliefdheid. Tussen die twee ligt immers toch een immens verschil. Het tweede overvalt een mens, plots is het er en meestal onweerstaanbaar. De Liefde daarentegen houdt meer van traagheid, van langzaam groeien, maar dan liever blijven. Liefde heeft dan ook geen dag.

In elk geval zijn het emoties die in een mensenleven een bepalende rol kunnen spelen. Geen wonder dat de handel zich er zo fel op heeft gestort. Zoveel jaar geleden was Valentijn hier echt een randgebeuren, de mensen wisten dat het de dag van de verliefden was, maar erg veel reactie maakte dat niet los. Een leuk kaartje was toen nog genoeg om je gevoelens kenbaar te maken of om op een goed blaadje te komen staan.

De voorbije decennia is Valentijn echter uitgegroeid tot wat het nu is: de feestdag van de suikerzoete commercie. Naarmate de welstand in onze streken was toegenomen, zocht de middenstand naar nieuwe dagen waarop de burger, die stilaan vooral consument was geworden, zich kon laten gaan. Van een bloemetje over een klein geschenk evolueerde Valentijn naar een dag van verwennerij. En de een kan natuurlijk niet achterblijven voor de ander. Op die manier wordt de knip op de beurs, die na de eindejaarsperiode wat wordt aangespannen, gemakkelijk gelost.

Hebt u er ook enthousiast aan meegedaan? Geen probleem, dat mag. Maar maak het uzelf wat moeilijker en probeer dan de volgende 364 dagen voor meer liefde te zorgen. Wat u daar niet allemaal voor kan kopen!