Langer (gezond) genieten, ook tijdens de feestdagen

Wanneer de warme zomerdagen plaats ruimen voor frisse herfst- en wintertaferelen, kijken we uit naar de sfeervolle eindejaarsfeesten. Traditioneel neemt alcohol een centrale plaats in deze periode, voor de gezelligheid, maar soms ook uit verdriet of eenzaamheid. Wil je optimaal genieten van de feestdagen, dan is het belangrijk dat je zorg draagt voor jezelf.  Wanneer je ouder wordt, heeft verstandig omgaan met alcohol alleen maar voordelen én komt het je gezondheid ten goede.

Zorg dragen voor je lichaam

Wanneer je ouder wordt, reageert je lichaam niet meer op dezelfde manier op alcohol als enkele jaren geleden. Je lichaam verandert, lichaamsvet neemt toe en je hebt minder lichaamsvocht. Bovendien werken je lever en nieren minder goed en neemt je lichamelijke weerstand af. Doordat je lichaam meer tijd nodig heeft om alcohol af te breken, ben  je sneller dronken, duren de effecten langer én je hebt meer tijd nodig om te recupereren. Zelfs kleine hoeveelheden alcohol kunnen hierdoor een impact hebben op je gezondheid en je functioneren.

Daarnaast hou je best rekening met aanwezige gezondheidsproblemen. Het risico en de ernst van bestaande gezondheidsproblemen (zoals hoge bloeddruk, depressie, hoge cholesterol, …) kan verhogen door het gebruik van alcohol. Alcohol kan bovendien de werking van medicijnen gevaarlijk versterken of net tegengaan. Wanneer je bijvoorbeeld gaat drinken terwijl je medicijnen neemt die ook verdovend werken (bv. slaapmedicatie, antidepressiva, ...), versterkt dat het verdovend effect. Hierdoor neemt de kans toe op een val, ongeluk in het verkeer of tijdens het feestgedruis. Vraag advies aan je huisarts.

Meer weten over de invloed van alcohol bij oudere volwassenen? Bestel of download de brochure ‘ouder worden en alcohol’ gratis op www.vad.be/langer-genieten.

Alcohol tijdens de feestdagen: enkele tips.

Tijdens de feestdagen krijg je al snel veel alcohol aangeboden. Hier vind je enkele tips om hiermee om te gaan.

  • Tip 1 - Wissel elk alcoholisch drank af met minstens één alcoholvrije drank.
  • Tip 2 – Beslis op voorhand hoeveel alcohol je maximaal wil drinken en hou jezelf hieraan.
  • Tip 3  – Drink niet als je nog met de wagen moet rijden.
  • Tip 4 - Drink je liever geen alcohol? Vertel je gezelschap dat je dat doet voor je gezondheid. Dring niet aan als iemand in je gezelschap liever geen alcohol wil drinken.
  • Tip 5 - Organiseer je zelf een feest? Zorg voor een ruim aanbod lekkere alcoholvrije dranken. Ga op zoek naar receptjes en maak een lekkere mocktail (een alcoholvrije cocktail) voor je gasten én jezelf.
  • Tip 6 – Maak je je zorgen om je gezondheid of de combinatie van medicijnen met alcohol? Vraag raad aan je huisarts.
  • Tip 7 – Noteer alvast één goed voornemen in je agenda voor 2020. Doe mee aan Tournée Minérale in februari en drink één maand geen alcohol.

Nood aan advies?

Praat erover met je huisarts.

Ook bij de DrugLijn kan je terecht met al je vragen over drank, drugs, pillen en gokken. Voor informatie, een eerste advies of adressen voor hulp en preventie. Anoniem, zonder taboe, zonder oordeel. Bel 078 15 10 20 of neem contact via www.druglijn.be.