Groente van de week: spitskool

Spitskool is een groente die ik per toeval heb leren kennen,  een lid van S-Plus vroeg mij een kleine dienst en in ruil kreeg ik 2 spitskolen mee. Ik kende de groente niet, wat moest ik daarmee aanvangen? 

Even opzoeken, bleek volgens de voedingsmiddelentabel een zeer gezonde groente te zijn, rijk aan vitamine C,  calcium, fosfor en kalium en slechts 33 kcal/100g. Je moet weten dat kalium gebruiken een invloed heeft op de werking van het hart. Kalium laat het hartritme dalen, dus bij het eten van groene bladgroenten, zoals spitskool, word je hierdoor kalmer en kan je gemakkelijker de slaap vatten.

Ik heb toen een stukje rauwe spitskool fijn gesneden met vinaigrette, was een lekker krokant slaatje, stukje gestoofd en met witte saus, dat was lekker met worst of gebakken spek. De  resterende spitskool  in de koelkast bewaard,  bleek na 1 week nog vers te zijn, spitskool bewaarde dus goed. Ik heb er toen soep van gemaakt.

Benodigdheden:
1 spitskool,  1 ui,  1 teentje look, 1 kleine aardappel,  peper en zout, 1 blaadje laurier,  2 l bouillon, 1 lepel olie of klontje boter 

Werkwijze:
1. ui en look pellen en fijn snijden
2. aardappel schillen,  spoelen en in 8 snijden
3. spitskool buitenste bladeren en harde kern verwijderen , spoelen en grof snijden
4. olie verwarmen en de ui en knoflook stoven,  spitskool, aardappel,  kruiden en bouillon toevoegen
5. aan de kook brengen en 45 min laten koken
6. soep mixen, op smaak brengen

Tip: soep opscheppen en afwerken met wat zure room en gehakte peterselie en om het extra feestelijk te maken enkele gepelde garnalen toevoegen.

Smakelijk 

2/06/2020

Auteur: Carine Seynaeve (63) gepensioneerd, voorzitter van S-Plus Kruisem sinds 2000 en woont in de landelijke deelgemeente Huise sinds 1988. Gewezen praktijklector aan de Autonome Hogeschool in Gent en voorzitter van de opleidingen tot kleuteronderwijs en secundair onderwijs