Fietsen! Maar vergeet de voetganger niet
Het fietsen zit in de lift. Stijgende verkoopcijfers van elektrische fietsen, steeds meer steden die zgn. fietsstraten inrichten… Een positieve evolutie, dat zeker.
Toch is er een ‘klein’ probleem. Laat me beginnen met een anekdote.
Vorige zaterdag kort na de middag. Toen ik achter mij iets hoorde aankomen, was het al te laat. Een fietser raasde me met hoge snelheid voorbij. En raakte mijn linkerarm, gelukkig zeer lichtjes. Geen van ons beiden had er schade van. Toch riep ik hem enkele scheldwoorden na die hij allicht niet hoorde. Met dezelfde hoge snelheid snorde hij verder.
Plaats van het ‘onheil’: de voetgangerstunnel tussen linker- en rechteroever in Antwerpen. Wanneer je beneden uit de lift stapt staat er in grote letters dat fietsers stapvoets moeten rijden. Tenslotte gaat het om een voetgangerstunnel. Maar geen enkele tweewieler – zeker ook niet de steps - die er zich aan houdt. In die tunnel zijn voetgangers de vogelvrij verklaarden.
Terecht ijveren fietsers voor veiliger fietspaden. Iedereen die wat met de fiets rondtoert kent wel plekken waar een fietspad plots stopt, waar het in lamentabele staat verkeert of waar er gewoonweg geen is. Tenzij misschien het vermaledijde ‘moordstrookje’…
Dat hieraan snel iets moet veranderen is niet enkel belangrijk voor de schoolfietsende kinderen. Ook vele senioren die (al of niet elektrisch) met hun tweewieler op pad gaan, zullen zich veiliger voelen.
Dan dat ‘klein’ probleem. Als slechts sporadische fietser en meer een wandelaar, moet het toch van mijn hart : fietsers, hou rekening met de nóg zwakkere weggebruiker. Ook ik voel mij liefst zo veilig mogelijk. Voetpaden zijn geen fietspaden, wandelstraten zijn geen fietsstraten. Natuurlijk is het niet altijd simpel mekaar uit de weg te gaan… maar als dat niet lukt, er is nog zoiets als je snelheid matigen en … de fietsbel. Gebruik daarvan maakt dat ik je hoor komen en niet meer opgeschrikt word.
Dus deze oproep : zwakke weggebruikers, wees solidair met mekaar. Laat het recht van de sterkste achterwege.