Eet je gelukkig

Van chocolade word je gelukkig. Het zou hetzelfde gevoel geven als de 1000 vlinders die je voelt als je verliefd bent. Allicht een beetje overdreven, maar wie heeft het nog niet ervaren? Het stukje chocolade dat je overstelpt met een zeker geluksgevoel. Maar wist je dat niet alleen chocolade je gelukkig kan maken? Ook andere voeding zou zo’n positief effect kunnen hebben. Hoe komt dat? It’s all in the brain.

Gezonde voeding maakt gelukkig

Onze voeding heeft direct en indirect een grote invloed op ons geluk. Zo geef je jezelf een perfecte start van de dag met een energierijk ontbijt of met het eten van een stuk fruit of noten boordevol vitaminen. Maar hoe komt het dat voeding ons geluk zo kan beïnvloeden? Om dat te begrijpen moeten we weten hoe ons brein ons humeur beïnvloedt.

Onze hersenen gebruiken neurotransmitters ofwel hormonen om met de rest van ons lichaam te communiceren. Bij het eten van sommige soorten voedsel reageert ons lichaam door het aanmaken van hormonen, die ons een fijn gevoel kunnen geven. Daarnaast zorgt gezonde voeding er natuurlijk ook voor dat de kans groter is dat we gezond blijven. Hierdoor is het makkelijker om gelukkig te zijn, omdat je niet gehinderd wordt door fysieke gebreken.

Allemaal goed en wel, maar wat moet ik dan eten?

Happy food: 9 voorbeelden

Avocado bevat heel wat goede voedingswaarden, zoals vitamine C, vezels en vitamine K. Daarnaast zorgt avocado ervoor dat de bloeddruk laag blijft en stimuleert het de serotonineaanmaak in de hersenen, de stof waar mensen met een depressie een tekort aan hebben. Het mooie aan het verhaal is, dat je slechts een halve avocado per dag nodig hebt om er de voordelen van te voelen.

Chilipeper is misschien iets voor de durvers onder ons. Je moet eerst pijn doorstaan voordat je er blij van wordt. Bij het eten van een chilipeper komt er namelijk heel wat capsaïcine vrij, een stof die de hersenen automatisch linken aan pijn. Om die pijn de baas te kunnen, wordt er heel wat endorfine aangemaakt, wat weer invloed heeft op je geluksgevoel.

Pompoenpitten bevatten tryptofaan, een aminozuur dat serotonine aanmaakt en dus invloed heeft op de stemming, emoties, de eetlust en het geheugen. Pompoenpitten zitten ook boordevol magnesium, dat niet voor niets het anti-stress mineraal wordt genoemd. Magnesium heeft namelijk een ontspannend effect.

Griekse yoghurt bevat heel veel calcium, nog meer dan melk. Calcium helpt de hersenen om een geluksstofje vrij te laten komen. Daarnaast bevat Griekse yoghurt meer eiwitten dan gewone yoghurt en is daarom dus beter voor de lijn!

Asperges bevatten een hoge hoeveelheid foliumzuur en tryptofaan. De helft van de mensen met een depressie heeft een laag foliumzuurgehalte. De hersenen gebruiken tryptofaan om serotonine aan te maken wat helpt bij het stabiliseren van stemmingen.

Kokosnoot is naar het schijnt het meest gelukkig makende eten! Het wordt vaak gebruikt in ongezonde toetjes, maar kokosnoot op zich is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Kokosnoten bevatten triglyceriden, dat zijn speciale vetten die zorgen voor een betere ‘mood’ en ze verbeteren de gezondheid van je hersenen.

Bloemkool zit vol met vitamine B6 en foliumzuur, die je lichaam gebruikt om neurotransmitters zoals serotonine en dopamine aan te maken.

Walnoten zijn de multivitaminen van de natuur, omdat ze boordevol goede voedingsstoffen zitten. Ze bevatten omega-3-vetten, die het risico op een depressie verminderen. Maar ze zijn ook rijk aan vezels die je spijsvertering bevorderen.  Een gezonde darm stuurt immers de voedingsstoffen uit je eten naar je hersenen.

Zalm geeft je humeur een boost. Deze vette vis zit boordevol omega-3 vetzuren, die zorgen voor een vrolijke stemming. Bij mensen waar niet zo vaak een vette vissoort op het bord pronkt, neemt de kans op een slecht humeur én een depressie toe. Zeker niet van het menu halen, is de boodschap.

Dit zijn maar enkele voorbeelden, er zijn nog veel meer voedingsmiddelen die je gelukkiger kunnen maken. 
Natuurlijk zal je nooit gelukkig worden van één enkel voedingsproduct. De voorbeelden die we hier geven, kunnen je misschien wat beter in je vel doen voelen, maar kunnen bij overmaat ook het omgekeerde effect hebben. Een gevarieerd menu blijft het belangrijkste.