Schud de winter uit je lijf!

Zomer in het licht en winter in de schaduw: het voorjaar staat voor de deur. De natuur ontwaakt, overal wordt het weer groen, het ruikt fantastisch en het weer wordt zacht en aangenaam. Sterker nog, het duurt niet lang meer of je kan zelfs zonder jas de deur uit. De lente is het seizoen van leven, van ontwakende bloemen en donzige kuikentjes in de sloot. Heb jij er ook zo’n zin in? Laten we ons dan voorbereiden op een heerlijke lente!

Weg winterdip, kom hier vitamine D

Een gebrek aan daglicht veroorzaakt de bekende winterdip. Het maakt je somber en moe. Vaak heeft de winterdip vooral te maken met een tekort aan vitamine D. We krijgen vitamine D vooral binnen dankzij de zon. Hoeveel we aanmaken is afhankelijk van leeftijd, seizoen en huidskleur.

Een oudere huid maakt minder vitamine D aan dan een jongere huid.

Voor vrouwen en mannen vanaf 50 jaar zien we dat maar liefst 40% een tekort heeft aan deze vitamine. Vanaf 65 is dat zelfs 50%, dat wil zeggen bij 65-plussers die zelfstandig wonen. Het percentage loopt op tot een schokkende 85% als het gaat om 65-plussers in een verzorgings-of verpleeghuis.

Ga daarom genieten van de eerste zonnestralen. Tussen elf uur ’s morgens en drie uur ’s middags is de zon hiervoor op z’n best. Het eerste halfuur zonder zonnebrandmiddel, want dat remt de aanmaak van vitamine D, als je daarna in de volle zon zit moet je je wel insmeren. Verbranden is namelijk ook niet gezond! Achter glas genieten van de zon is niet voldoende, want het glas houdt de nodige uv-stralen tegen. In de maanden met weinig uren zon (in de herfst en de winter) kan de huid nauwelijks vitamine D aanmaken. Gelukkig maakt het lichaam in de zomerperiode wel een voorraad aan, maar die is niet altijd groot genoeg, waardoor vooral aan het einde van de winter een tekort kan ontstaan. 

Naast het feit dat vitamine D de winterdip weg kan werken, is het ook nuttig om botontkalking tegen te gaan. Het zorgt voor sterke botten en tanden. Ook voor het evenwicht blijkt vitamine D belangrijk te zijn. Het risico dat je valt, blijkt kleiner te zijn als je voldoende vitamine D binnenkrijgt. De eerste symptomen van een tekort uiten zich vaak in je spierkracht, je kan dan bijvoorbeeld moeilijk opstaan uit een stoel.

Vroeg opstaan is energie voor heel de dag

Waarom zou je vroeg willen opstaan? Goede vraag, want wie vroeg uit bed wil, moet vroeger gaan slapen. Het is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt het wel aanleren. Als je besluit om vroeg op te staan, zal je de eerste tekenen van de lente al snel ontdekken. Zelfs vroeg in de ochtend begint het al een klein beetje licht te worden en je hoort de vogeltjes zacht fluiten. Bovendien ruikt het buiten anders, de lente heeft haar eigen geur die je vooral in de vroege morgen kunt ruiken.

Zoek eerst uit hoeveel slaap je precies nodig hebt, en verplaats dan langzaam je nachtrust naar voren. Sta bijvoorbeeld iedere dag een kwartier vroeger op, tot je je gewenste tijd hebt bereikt. Zo geef je je lichaam de tijd om te wennen aan je nieuwe slaapritme. Hoewel je het misschien lastig zult vinden, is het belangrijk dat je in het weekend op hetzelfde tijdstip gaat slapen en wakker wordt als in de week. Op die manier wen je aan een gezond slaapritme. 

Omring je met frisse kleuren en geuren, ook binnen

Tot slot nog een leuk ideetje om de lente van buiten naar binnen te brengen zodat je op elk moment van de dag kan genieten.

Pak je interieur aan. Weg met die donkere kleuren en de dorre wintertakken. Gooi de gordijnen open en haal al het licht naar binnen, zet het raam even open en laat de geur van de lente je huis verfrissen. Kies voor vrolijke kleuren in je decoratie, laat mooie foto’s afdrukken van fijne herinneringen, haal seizoensplanten en –bloemen in huis en maak de boel eens grondig schoon.

Laat de lente nu maar komen!