Als de huid honger heeft

Als je voordien nog nooit over ‘huidhonger’ had gehoord dan heeft de corona-crisis daar wellicht verandering in gebracht. Want ja, ook onze huid heeft honger. En als knuffelen even niet mag, komen we dan in huidhongersnood?

Wat is huidhonger?

Honger en dorst kennen we allemaal. Maar ook de huid kan honger hebben. Huidhonger is een sterk verlangen naar lichamelijk contact of een aanraking via de huid. Aanraken is namelijk een basis levensbehoefte, net zoals eten en drinken. Baby’s hebben het heel duidelijk. Je ziet ze vaak rustig worden als ze opgenomen worden, of de huid voelen. Als we ouder worden, lijken we het minder nodig te hebben, maar aanraking blijft belangrijk. Huidhonger kan bij iedereen ontstaan, op alle leeftijden. Elk mens heeft behoefte aan dat soort nabijheid, of je nu single bent of samenwonend. Het is ook meer dan een seksuele aanraking. De mens heeft nood aan geborgenheid en intimiteit. Knuffelen biedt ons een buffer tegen stress. Wie voor een stresserende gebeurtenis zoals een presentatie, een knuffel krijgt van zijn of haar partner, ervaart de stress als minder belastend, toonde onderzoek aan. Ook mensen wiens hand wordt vastgehouden kunnen langer en beter pijn verdragen. Intimiteit zorgt dus niet enkel voor geborgenheid, maar verhoogt ook onze tolerantie voor minder fijne levensgebeurtenissen.

Essentieel

Hoe komt het dat een aanraking zoveel doet bij een mens? Wanneer je wordt aangeraakt, geaaid of gestreeld, doet dat iets met je geluksgevoel. Huidcontact maakt dat er een aantal stoffen vrijkomen in het lichaam. Dat zijn onder andere oxytocine, dopamine en endorfine. Aanraken is daardoor een primaire levensbehoefte. Bij een aanraking daalt het ‘stresshormoon’ cortisol en stijgt het ‘knuffelhormoon’ oxytocine. Oxytocine geeft ons een tevreden gevoel. Het doet de bloeddruk dalen, bevordert de spijsverteringen en verzacht pijn. Ook dopamine en endorfine worden ‘gelukshormoon’ genoemd. Door die stoffen ga je je beter voelen. Een fysieke aanraking stimuleert bovendien de verbondenheid, het vertrouwen en het gevoel van veiligheid.

Huid

Onze huid is ontegensprekelijk een belangrijk orgaan. Miljoenen cellen reageren op iedere aanraking. De zenuwuiteinden worden geprikkeld, en sturen signalen naar de hersenen. De huid communiceert bovendien langs 2 kanten. Er komt langs de huid informatie binnen van de buitenwereld, zoals de temperatuur en de structuur van voorwerpen kunnen voelen. Maar je huid drukt ook uit wat er binnenin gebeurt, denk maar aan blozen bij warmte of verlegenheid of kippenvel bij ontroering. En toch hebben we vaak niet veel aandacht voor de huid, waardoor er bij vele mensen huidhonger ontstaat.

Corona 

In volle corona-crisis is het natuurlijk fantastisch dat we met zijn allen zijn gaan (video)bellen om met elkaar in contact te blijven. Maar het vervangt geen echt contact natuurlijk. Naast de korte momenten van fysiek contact bij begroetingen zijn er ook andere vormen van niet-seksuele aanraking even niet meer mogelijk. Een hand op je schouder als je het moeilijk hebt, een high five of een vuistje bij een knappe prestatie, een duw of klap op de rug bij een schaterlach… We missen heel wat dagelijkse aanrakingen nu corona loert achter elke hoek.

Tips tegen huidhonger

Een dikke knuffel met de vrienden of een warme handdruk bij een begroeting zijn geen gewone handelingen meer bij een ‘anderhalvemeter’ samenleving. Eens extra knuffelen met je partner thuis is zeker wel aangewezen in tijden van verminderd contact. Maar wat als je partner net niet zo’n knuffelaar is, of als je alleen woont? Ook dan zijn er enkele trucjes waarbij je de gunstige effecten van aanraking kan opwekken. Een eerste hulp bij huidhonger kan handig zijn.

EHBH Eerste hulp bij huidhonger

7 tips om de huidhonger te stillen

  1. Masseer zelf je handen of je voeten of smeer je hele lichaam zelf in met bodylotion.
  2. Neem een lekker warm bad, of een warme douche, en laat de straal goed voelen in je nek.
  3. Wikkel jezelf in een dekbed of zacht deken, dat voelt geborgen en brengt rust.
  4. Ga fietsen, lopen, dansen, want ook bij het sporten worden er endorfines aangemaakt.
  5. Ook bij (solo)seks wordt dopamine aangemaakt.
  6. Een kappersbezoek werkt ontspannend, zeker als je haren worden ingesopt en verwend met een extra massage.
  7. Een huisdier knuffelen werkt ook prima om je huidhonger tegen te gaan.

Na corona mag hopelijk iedereen weer volop knuffelen met de mensen die we graag zien. Want als er iets is dat de corona-crisis ons heeft duidelijk gemaakt, is het besef van de waarde van een knuffel of een warme aanraking. Laat ons vooral hopen dat het post-corona tijdperk niet steriel en contactloos blijft, en dat iemand aanraken geen nieuw taboe wordt.

Nood aan een luisterend oor? Je kan terecht bij TeleOnthaal op het gratis nummer 106.